En l'era digital, els jocs digitals i els serious games (jocs seriosos) cada cop guanyen més reconeixement per la seva capacitat de transformar l'educació i el desenvolupament dels infants. Aquests recursos no s’enfoquen només a oferir entreteniment, sinó que també a aportar beneficis significatius en el benestar i les habilitats cognitives dels infants. Recentment, diversos estudis han posat en relleu com els jocs ben dissenyats poden tenir un impacte profundament positiu, especialment per als nens i nenes amb dificultats d'aprenentatge.
Amb l'avanç de la tecnologia, els jocs digitals i els serious games s'han integrat progressivament en l'àmbit educatiu. Aquest tipus de jocs combinen elements lúdics amb objectius educatius per tal d’oferir experiències gamificades que motivin els nens i nenes en el procés d'aprenentatge. A mesura que els dispositius digitals esdevenen més accessibles, les escoles i institucions educatives augmenten l’ús d’aquests jocs com a eines complementàries per ensenyar i posar en pràctica conceptes complexos i fomentar diverses habilitats cognitives.
Cada cop són més els estudis científics que recolzen l’ús dels jocs digitals i els serious games per influir de manera positiva en el desenvolupament dels infants. Un recent estudi d’UNICEF Innocenti, amb la col·laboració de diverses universitats i dins del projecte Responsible Innovation in Technology for Children (RITEC), destaca com els jocs digitals poden ser beneficiosos per als infants, sempre que es dissenyin d’acord amb les necessitats d’aquests.
Per tot això, l’ús de jocs digitals i serious games pot actuar com un complement efectiu per reforçar el treball dels professionals en l’àmbit de l’educació i la salut, ja que poden ajudar a assolir objectius terapèutics i educatius d'una manera més lúdica i motivadora. Aquests jocs proporcionen una plataforma innovadora que complementa les teràpies tradicionals i enriqueix l'experiència d'aprenentatge i desenvolupament dels infants.
Per maximitzar els beneficis dels jocs digitals en l'educació, és crucial que el disseny d'aquests jocs tingui en compte les necessitats i les experiències dels usuaris finals: els infants. L’estudi d’UNICEF recalca que els jocs digitals ben dissenyats han de proporcionar als infants una sensació de control, llibertat d’elecció i oportunitats per experimentar i regular emocions. La gamificació, que implica l'ús d'elements de joc en contextos no lúdics, és una estratègia clau en aquest procés de disseny i desenvolupament, ja que transforma activitats educatives en experiències més atractives i motivadores per als infants.
Els estudis recentment publicats ofereixen recomanacions científicament validades per al desenvolupament de jocs digitals educatius que maximitzin els beneficis per als infants. Segons UNICEF, és fonamental que aquests jocs siguin dissenyats tenint en compte les necessitats emocionals i cognitives dels infants. A continuació, es recullen les recomanacions més destacades per dissenyar i desenvolupar jocs digitals adaptats a l’educació:
A NeurekaLAB treballem per proporcionar solucions tecnològiques basades en l’evidència científica per a la detecció i millora de les dificultats d’aprenentatge, amb objectiu de minimitzar l’impacte negatiu d’aquestes afeccions i fomentar una educació adaptada i amb igualtat de condicions.
Per una detecció precoç de les dificultats d’aprenentatge de la lectura i les matemàtiques, hem desenvolupat NeurekaTEST, una eina digital i gamificada basada en l’evidència científica i dirigida a professionals de la salut, que està dissenyada per detectar els primers signes de les dificultats d’aprenentatge en nens i nenes d’entre 5 i 12 anys. L’eina recull la informació cognitiva avaluada de cada nen i nena i estableix un perfil personalitzat i adaptat a les necessitats individuals.
L’eina compta amb dues bateries de tests:
Per detectar i intervenir en les dificultats d’aprenentatge de manera precoç a l’escola en tota l’educació primària, presentem l’eina NLAB School, amb la qual l’equip docent podrà agilitzar el procés d’avaluació de la lectura i les matemàtiques, com també intervenir en les dificultats d’aprenentatge de manera primerenca.
L’eina s’enfoca en la detecció i intervenció precoç:
Davant la presència de dificultats matemàtiques o discalcúlia, oferim Space Number, l'aplicació per a mòbil i tauleta disponible per a Android i iOS, amb la qual els infants de 5 a 8 anys podran jugar mentre aprenen en qualsevol lloc i en qualsevol moment.
L’aplicació Space Number proporciona una prova inicial de cribratge i ofereix activitats lúdiques i basades en l’evidència científica, mitjançant la metodologia NeurekaNUM, per millorar el procés d’aprenentatge dels infants amb dificultats en les matemàtiques. Les sessions tenen una durada màxima de 15 minuts al dia, per assegurar un ús regulat i òptim per adquirir els beneficis de l’aplicació en la millora de les habilitats matemàtiques.
Per fer front a les dificultats en la lectura o la dislèxia, presentem Space Letters, una aplicació destinada a infants de 5 i 8 anys perquè juguin i millorin les seves competències en la lectura. L’aplicació proporciona una prova inicial de cribratge i ofereix activitats lúdiques en sessions de 15 minuts al dia i basades en l’evidència científica per millorar el procés d’aprenentatge dels infants amb dificultats en la lectura.
Evidència científica:
Marinelli, Chiara Valeria; Nardacchione, Giuliana; Trotta, Eugenio; Di Fuccio, Raffaele; Palladino, Paola; Traetta, Luigi; Limone, Pierpaolo (2023). The Effectiveness of Serious Games for Enhancing Literacy Skills in Children with Learning Disabilities or Difficulties: A Systematic Review. Applied Sciences 13, no. 7: 4512. DOI: 10.3390/app13074512.
Acompanyem als nostres infants a superar les dificultats d'aprenentatge