Responsive image

< Blog sobre les dificultats d'aprenentatge


Les claus del desenvolupament de jocs digitals i serious games educatius

Les claus del desenvolupament de jocs digitals i serious games educatius

En l'era digital, els jocs digitals i els serious games (jocs seriosos) cada cop guanyen més reconeixement per la seva capacitat de transformar l'educació i el desenvolupament dels infants. Aquests recursos no s’enfoquen només a oferir entreteniment, sinó que també a aportar beneficis significatius en el benestar i les habilitats cognitives dels infants. Recentment, diversos estudis han posat en relleu com els jocs ben dissenyats poden tenir un impacte profundament positiu, especialment per als nens i nenes amb dificultats d'aprenentatge.

Els jocs digitals i els serious games en l'educació

Amb l'avanç de la tecnologia, els jocs digitals i els serious games s'han integrat progressivament en l'àmbit educatiu. Aquest tipus de jocs combinen elements lúdics amb objectius educatius per tal d’oferir experiències gamificades que motivin els nens i nenes en el procés d'aprenentatge. A mesura que els dispositius digitals esdevenen més accessibles, les escoles i institucions educatives augmenten l’ús d’aquests jocs com a eines complementàries per ensenyar i posar en pràctica conceptes complexos i fomentar diverses habilitats cognitives.



Beneficis dels jocs digitals i els serious games

Cada cop són més els estudis científics que recolzen l’ús dels jocs digitals i els serious games per influir de manera positiva en el desenvolupament dels infants. Un recent estudi d’UNICEF Innocenti, amb la col·laboració de diverses universitats i dins del projecte Responsible Innovation in Technology for Children (RITEC), destaca com els jocs digitals poden ser beneficiosos per als infants, sempre que es dissenyin d’acord amb les necessitats d’aquests.


  • Fomentar l'autonomia: Els jocs que permeten als nens prendre decisions i desenvolupar estratègies pròpies ajuden a incrementar la seva independència i capacitat de resolució de problemes.
  • Millorar la competència: Els jocs que desafien els nens i els permeten experimentar sentiments d'assoliment poden augmentar la seva autoconfiança i habilitats.
  • Estimular la creativitat: Els jocs que ofereixen oportunitats per a l'exploració i la creació lliure ajuden a desenvolupar la imaginació i la capacitat de raonament i pensament creatiu.
  • Regular les emocions: Els jocs que involucren la gestió de les emocions poden ajudar els nens a reconèixer i controlar les seves pròpies reaccions i impulsos emocionals.
  • Explorar la identitat: Els jocs permeten als infants expressar aspectes de la seva identitat i comprendre’s millor a si mateixos i als altres.
  • Fomentar les connexions socials: Els jocs que inclouen elements de col·laboració i competició poden millorar les habilitats socials i la capacitat de treball en equip.

Per tot això, l’ús de jocs digitals i serious games pot actuar com un complement efectiu per reforçar el treball dels professionals en l’àmbit de l’educació i la salut, ja que poden ajudar a assolir objectius terapèutics i educatius d'una manera més lúdica i motivadora. Aquests jocs proporcionen una plataforma innovadora que complementa les teràpies tradicionals i enriqueix l'experiència d'aprenentatge i desenvolupament dels infants.



Disseny efectiu de jocs digitals per a l'educació

Per maximitzar els beneficis dels jocs digitals en l'educació, és crucial que el disseny d'aquests jocs tingui en compte les necessitats i les experiències dels usuaris finals: els infants. L’estudi d’UNICEF recalca que els jocs digitals ben dissenyats han de proporcionar als infants una sensació de control, llibertat d’elecció i oportunitats per experimentar i regular emocions. La gamificació, que implica l'ús d'elements de joc en contextos no lúdics, és una estratègia clau en aquest procés de disseny i desenvolupament, ja que transforma activitats educatives en experiències més atractives i motivadores per als infants.



Recomanacions per desenvolupar jocs digitals educatius basats en l’evidència científica

Els estudis recentment publicats ofereixen recomanacions científicament validades per al desenvolupament de jocs digitals educatius que maximitzin els beneficis per als infants. Segons UNICEF, és fonamental que aquests jocs siguin dissenyats tenint en compte les necessitats emocionals i cognitives dels infants. A continuació, es recullen les recomanacions més destacades per dissenyar i desenvolupar jocs digitals adaptats a l’educació:


  • Proporcionar una sensació de control: Els jocs digitals han de permetre als nens prendre decisions i explorar diverses estratègies per assolir els objectius. Aquesta llibertat fomenta l'autonomia i la confiança en si mateixos.
  • Oferir desafiaments adequats: Presentar desafiaments que siguin ajustables al nivell de competència dels infants els pot permetre experimentar èxits i desenvolupar la seva autoconfiança.
  • Fomentar la creativitat: Incloure elements que permetin la creació lliure i l'exploració ajuda a desenvolupar la imaginació i el pensament divergent.
  • Facilitar la regulació emocional: Els jocs digitals han de proporcionar oportunitats perquè els nens i nenes experimentin i gestionin les seves emocions en un entorn segur i controlat.
  • Incloure feedback immediat i específic: És crucial que els jocs digitals ofereixin retroalimentació immediata i positiva, i ajustar-se al ritme individual de cada nen per garantir una experiència d'aprenentatge personalitzada i efectiva. A banda de dir si la resposta és correcta o incorrecta, oferir un feedback específic ajuda l’infant a detectar la seva evolució i a saber exactament quins aspectes ha de treballar.


Jocs digitals per superar les dificultats d'aprenentatge

A NeurekaLAB treballem per proporcionar solucions tecnològiques basades en l’evidència científica per a la detecció i millora de les dificultats d’aprenentatge, amb objectiu de minimitzar l’impacte negatiu d’aquestes afeccions i fomentar una educació adaptada i amb igualtat de condicions.



Eines digitals per als professionals de la salut

Per una detecció precoç de les dificultats d’aprenentatge de la lectura i les matemàtiques, hem desenvolupat NeurekaTEST, una eina digital i gamificada basada en l’evidència científica i dirigida a professionals de la salut, que està dissenyada per detectar els primers signes de les dificultats d’aprenentatge en nens i nenes d’entre 5 i 12 anys. L’eina recull la informació cognitiva avaluada de cada nen i nena i estableix un perfil personalitzat i adaptat a les necessitats individuals.

L’eina compta amb dues bateries de tests:


  • NeurekaCALC: processament numèric i càlcul.
  • NeurekaLEC: processos lectors.


Eines digitals per a escoles

Per detectar i intervenir en les dificultats d’aprenentatge de manera precoç a l’escola en tota l’educació primària, presentem l’eina NLAB School, amb la qual l’equip docent podrà agilitzar el procés d’avaluació de la lectura i les matemàtiques, com també intervenir en les dificultats d’aprenentatge de manera primerenca.

L’eina s’enfoca en la detecció i intervenció precoç:


  • Detecció: Basada en la metodologia de NeurekaTEST per a escoles, l’eina ofereix l’avaluació de les competències en la lectura i les matemàtiques, i permet detectar de manera precoç la presència de dificultats d’aprenentatge com també el talent i les altes capacitats. Per un seguiment integral, NLAB School proporciona informes grupals de tota la classe, com també informes individuals per un seguiment personalitzat.
  • Intervenció: Activitats lúdiques per treballar i millorar les competències de les matemàtiques i la lectura. El sistema d’intervenció NLAB School permet fer una intervenció personalitzada a tot l’alumnat i així fer un seguiment de l’evolució al llarg del curs del procés d’aprenentatge de les matemàtiques i la lectura.


Eines digitals per a famílies

Davant la presència de dificultats matemàtiques o discalcúlia, oferim Space Number, l'aplicació per a mòbil i tauleta disponible per a Android i iOS, amb la qual els infants de 5 a 8 anys podran jugar mentre aprenen en qualsevol lloc i en qualsevol moment.

L’aplicació Space Number proporciona una prova inicial de cribratge i ofereix activitats lúdiques i basades en l’evidència científica, mitjançant la metodologia NeurekaNUM, per millorar el procés d’aprenentatge dels infants amb dificultats en les matemàtiques. Les sessions tenen una durada màxima de 15 minuts al dia, per assegurar un ús regulat i òptim per adquirir els beneficis de l’aplicació en la millora de les habilitats matemàtiques.


Per fer front a les dificultats en la lectura o la dislèxia, presentem Space Letters, una aplicació destinada a infants de 5 i 8 anys perquè juguin i millorin les seves competències en la lectura. L’aplicació proporciona una prova inicial de cribratge i ofereix activitats lúdiques en sessions de 15 minuts al dia i basades en l’evidència científica per millorar el procés d’aprenentatge dels infants amb dificultats en la lectura.



Evidència científica:

Marinelli, Chiara Valeria; Nardacchione, Giuliana; Trotta, Eugenio; Di Fuccio, Raffaele; Palladino, Paola; Traetta, Luigi; Limone, Pierpaolo (2023). The Effectiveness of Serious Games for Enhancing Literacy Skills in Children with Learning Disabilities or Difficulties: A Systematic Review. Applied Sciences 13, no. 7: 4512. DOI: 10.3390/app13074512.

Comença amb NeurekaLAB

Acompanyem als nostres infants a superar les dificultats d'aprenentatge