Les matemàtiques ocupen una part important en l’aprenentatge acadèmic, no només durant la seva pròpia assignatura, sinó també en altres assignatures posteriors que requereixen càlcul i raonament matemàtic - com ara tecnologia, física, estadística, etc. - com també en el desenvolupament del dia a dia - fent la compra, llegint l’hora, calculant mesures, etc. És per aquest motiu que, des de primerenca edat, els centres educatius insisteixen en el fet que l’alumnat s'habituï als números i el plantejament matemàtic.
Investigacions envers les dificultats d’aprenentatge de les matemàtiques asseguren que hi són presents a totes les aules i que poden esdevenir per diversos factors. Quan aquestes dificultats són més greus, és possible identificar la presència de discalcúlia, un trastorn d’origen neurobiològic que afecta la percepció dels números i el processament numèric i càlcul.
Tant la discalcúlia com les dificultats matemàtiques en general poden suposar un impediment per a l’infant a l’hora d’assolir les exigències curriculars, desencadenant en una manca de motivació, sentiment de desplaçament, baixa autoestima, dificultats d’adaptació i, fins i tot, fracàs escolar. Per aquest motiu, el personal docent, els professionals en pedagogia i els familiars han de saber actuar a temps per facilitar l’aprenentatge de l’infant en aquesta àrea de coneixement.
Existeixen alguns indicadors que coincideixen amb els hàbits i comportaments dels nens i nenes que presenten dificultats d’aprenentatge de les matemàtiques. Aquests són alguns dels indicadors que permeten detectar possibles dificultats matemàtiques:
NeurekaTEST és una eina per a la detecció de diverses dificultats d'aprenentatge, dirigida a nens i nenes d'entre 5 i 12 anys. Compta amb diferents activitats, d'entre les quals NeurekaCALC, per avaluar el processament numèric i el càlcul.
Les dificultats matemàtiques són heterogènies, és a dir, poden tenir diferents causes. Per això, cal avaluar els diferents dominis davant la sospita de dificultats matemàtiques.
El domini magnitud s’entén com el central (core) del processament numèric i el càlcul. Sustenta els aprenentatges que es fan a través de l’escolarització i comprèn aspectes tant simbòlics com no simbòlics.
Exemples de tasques per avaluar el domini de ‘magnitud’:
El domini memòria/verbal s’entén com aquell que comprèn els aprenentatges basats en la repetició/memorització de coneixements i descodificació numèrica.
Exemples de tasques per avaluar el domini ‘memòria/verbal’:
El domini raonament comprèn aquells processos basats en el funcionament de les funcions executives.
Exemples de tasques per avaluar el domini ‘raonament’:
El domini visuoespacial comprèn aquells processos basats en la distribució espacial dels objectes i les seves relacions.
Exemples de tasques per avaluar el domini ‘visuoespacial’:
Un cop identificats els dominis que convé potenciar, és moment de prendre accions. Si bé és cert que la discalcúlia és un trastorn que no té cura, actuar-hi a temps ajudarà a reduir l’impacte negatiu de cara al desenvolupament en el processament matemàtic de l’infant al llarg de la seva vida.
Des de NeurekaLAB, hem desenvolupat el mètode NeurekaNUM amb l’objectiu de millorar la consistència numèrica i les habilitats bàsiques de processament numèric i el càlcul. Basat en l’evidència científica, pretén dotar de més confiança i agilitat en el maneig dels números, per tal de tenir les eines necessàries per fer front als aprenentatges matemàtics. Està pensat per treballar els següents aspectes del processament numèric:
És un mètode totalment automatitzat que, mitjançant la intel·ligència artificial, crea un perfil específic a cada nen i nena per ajustar la tipologia d’activitats al seu rendiment en cada aspecte. Tant els professionals com les famílies poden fer un seguiment del rendiment.
Acompanyem als nostres infants a superar les dificultats d'aprenentatge