L’atenció és una habilitat indispensable durant el procés d’aprenentatge. Per mantenir aquesta atenció, els professionals de l’educació consideren crucial fomentar la motivació dels infants, ja que un alt nivell d'interès en el contingut acadèmic facilita concentració en tasques educatives i l’adquisició de nous coneixements. Quan l’alumnat està motivat, mostra més compromís i dedicació en les activitats escolars, fet el qual afavoreix la seva concentració i el seu rendiment acadèmic.
Per alguns infants, mantenir l'atenció pot ser un repte significatiu. Afortunadament, les noves tecnologies i els avenços en l'educació han apostat per la promoció d’experiències gamificades per tal de fomentar la motivació a l’aula i oferir solucions innovadores i efectives per millorar l'aprenentatge d'aquests infants.
El trastorn per dèficit d'atenció amb hiperactivitat (TDAH) és una afecció neurobiològica que afecta el desenvolupament cerebral i la capacitat de regular l'atenció, el comportament i les emocions. Es calcula que aproximadament un 5-7% de la població infantil en edat escolar presenta aquest trastorn, i els seus símptomes solen aparèixer abans dels 12 anys.
Durant el període d’educació infantil, els infants entre 2 i 5 anys amb TDAH mostren problemes de conducta, manca d’atenció, una activitat motora excessiva per a la seva edat i problemes d’interacció social. En arribar l’etapa escolar, quan inicien les exigències acadèmiques, els infants entre 6 i 12 anys amb TDAH presenten més dificultats per mantenir l’atenció i la compostura a classe, sovint amb conductes impulsives i d’interrupció que dificulten el compliment de normes i instruccions. També poden tenir dificultats per interactuar i cooperar amb iguals, aspecte que pot afectar la seva adaptació i autoestima.
Aquests símptomes poden manifestar-se de manera diferent segons cada infant i afectar significativament el seu rendiment acadèmic i la seva capacitat per interactuar amb els altres. Per això, és important detectar aquests símptomes a temps per a un diagnòstic i intervenció de manera primerenca.
Els infants amb TDAH sovint experimenten dificultats d'aprenentatge que poden complicar el seu progrés escolar. La seva incapacitat per mantenir l'atenció prolongada pot interferir en la comprensió de conceptes nous, la finalització de tasques i el seguiment d'instruccions. A més, la impulsivitat pot dur-los a actuar sense pensar i cometre errors amb més freqüència, repercutint a una baixa qualitat en les seves tasques.
A més, sovint el TDAH presenta comorbiditats amb altres dificultats d’aprenentatge i altres trastorns que dificulten el procés d’aprenentatge. Aquestes afeccions addicionals poden complicar encara més l'experiència educativa dels infants, fent que necessitin estratègies d'aprenentatge i intervencions més especialitzades per superar els seus reptes acadèmics.
Les experiències gamificades a l'aula han demostrat fomentar la motivació i la participació de l'alumnat. Incloure elements de joc en l'àmbit educatiu, com nivells de dificultat, feedback constant, punts, recompenses i personalització, enriqueix l'experiència dels infants i garanteix un major compromís i interacció en l'aprenentatge. Per aquest motiu, diversos estudis científics s'han basat en la creació de jocs més enllà de la finalitat lúdica per complir uns objectius específics, coneguts com a serious games. Els serious games en l'educació són jocs dissenyats per ensenyar conceptes específics i millorar les habilitats cognitives i executives de manera divertida i motivadora. La ciència apunta que els serious games poden ser eines potencialment efectives per superar les dificultats d'aprenentatge, especialment en infants amb TDAH, ja que no només afavoreixen el seu procés d'aprenentatge, sinó també ofereixen un contingut educatiu en un format més atractiu i dinàmic.
Els serious games permeten als estudiants aprendre en un entorn entorn segur, és a dir, sense pressió, on poden repetir les tasques tantes vegades com sigui necessari fins a assolir els seus objectius. Aquesta repetició ajuda a consolidar els coneixements adquirits i millora les seves habilitats de resolució de problemes. A més, l'element lúdic dels jocs capta l'atenció dels infants i els manté compromesos amb les activitats d'aprenentatge durant períodes més llargs de temps.
Diversos estudis científics han demostrat els beneficis dels serious games, especialment dels serious games digitals, per millorar l'aprenentatge en infants amb TDAH. Aquests són alguns dels beneficis clau identificats:
Els beneficis dels serious games per als infants amb TDAH són evidents, però és important tenir en compte que no tots els jocs són igualment efectius. És crucial que els educadors, els professionals de la salut i els desenvolupadors de jocs treballin conjuntament per crear eines que siguin adequades per a les necessitats específiques d'aquests infants. Això inclou la selecció de continguts educatius rellevants, la incorporació de mecàniques de joc que fomentin la motivació i el compromís, i la creació d'entorns de joc segurs i sense pressió.
Evidència científica:
Alabdulakareem, Eatedal; Jamjoom, Mona (2020). Computer-assisted learning for improving ADHD individuals’ executive functions through gamified interventions: A review. Entertainment Computer, Vol. 33 (100341), 100341. DOI: 10.1016/j.entcom.2020.100341.
Gatell Carbó, A., Vergés Castells, A., Serra Amaya, C., Alda Díez, J. A., Grau, N., Elias Abadias, M.; Gatell Carbó, A. i Vergés Castells, A. (coordinació); Morales Hidalgo, V., Sans Fitó, A. i Serra Grabulosa, J. M. (col·laboració); Bosch Hugas, J. (il·lustracions) (2022). Trastorns del neurodesenvolupament i l’aprenentatge: Abordatge des de pediatria d’atenció primària. (1ª edició: gener de 2022) https://docs.academia.cat/i9605419
Moreno, J., & Valderrama, V. (2015). Aprendizaje Basado en Juegos Digitales en Niños con TDAH: un Estudio de Caso en la Enseñanza de Estadística para Estudiantes de Cuarto Grado en Colombia. Revista brasileira de educação especial, 21(1), 143–158. DOI: 10.1590/s1413-65382115000100010.
Acompanyem als nostres infants a superar les dificultats d'aprenentatge